top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תרון לופטין

כך תדעו לזהות שקרנים באמצעות קריאת שפת גוף- מתוך כתבה במעריב

עודכן: 22 בינו׳ 2020

רוצים לגלות האם בן הזוג משקר לכם? או שאולי אתם מעדיפים דווקא ללמוד כיצד להסתיר את האמת בלי להיתפס? אמן החושים רון לופטין מסביר איך לעשות זאת.



כמה פעמים חשדתם שבן הזוג משקר לכם? לא נמאס לכם שאתם לא מצליחים להוכיח שהבוס שלכם מייפה את המציאות? והאם כהורים, אתם רוצים לדעת שהמטפלת מספרת לכם את כל האמת?

אם גם אתם רוצים לגלות מתי מישהו משקר לכם או רוצים ללמוד כיצד לשקר מבלי להיתפס, השורות הבאות מיועדות לכם. וזכרו – הכל טמון בשפת הגוף שלכם.


gif

שפת הגוף שלכם יכולה לגלות עליכם המון, בין אם אתם מעוניינים בכך או לא. מה לעשות, אתם אולי שולטים במה שיוצא לכם מהפה, אבל לבטח לא במה ששפת הגוף שלכם מגלה ומסגירה לכל מי שרק יודע לקרוא אותה.

הנה נתון מפתיע: רק חצי אחוז מכלל האוכלוסייה בעולם יודעים לזהות באופן בלתי תלוי מי דובר אמת ומי משקר. מכשיר הפוליגרף, למשל, מדויק רק ב-90% מהמקרים, אבל אני טוען שבעזרת כמה טיפים מהירים גם אתם תוכלו להפוך למעין "פוליגרף אנושי" אל מול הקרובים לכם.


ודאי לא תופתעו לגלות שגם אמני חושים נעזרים לא מעט בטכניקות של זיהוי אמת ושקר, כחלק מהמופע שלהם. בביקור האחרון שלי בלונדון, למשל, הופעתי מול חברה גדולה העוסקת באבטחת אישים והתערבתי עם ראש סגל המאבטחים שאני יכול "לסרוק" כל אחד מאנשיו, ולהגיד מתי הם דוברי אמת או שקר. על מנת לעמוד במילתי, ביקשתי מחמישה מאבטחים ותיקים להטמין חפצים אישיים בשקיות בד שחורות בזמן שאני עומד עם הגב אליהם, כשעיניי מכוסות.

לאחר ערבוב ארוך של חמשת השקיות בתוך קערה, שלפתי באופן אקראי שקית אחר שקית ומתוכה את החפץ שהטמינו, ואז פניתי לכל אחד מהמבטחים, שעמדו בשורה ישרה, בשאלה אחת פשוטה: "האם זה שלך?".

מכולם ביקשתי מראש לענות לי: "לא", אך תמיד היה אחד ששיקר. ההתערבות, אגב, הייתה מזכה אותי ב-40 פאונד על כל שקרן שיזוהה.

ובכן, סקרנים לדעת האם הצלחתי? חכו עוד קצת. לפני שאגלה לכם את התשובה, חשוב לי לנפץ מספר מיתוסים הקשורים לנושא.

ראשית, בניגוד למה שאתם וודאי חושבים, מבט ישיר בעיניים של הדובר אינו מעיד בהכרח על כך שהוא דובר אמת, בעוד שמבט שמאלה או שילוב ידיים אינם מעידים בהכרח על שקר.

כמו כן, במחקר שנעשה בנושא התגלה כי קצב המצמוץ דווקא יורד בזמן השקר, כניסיון מודע להסוות אותו. למעשה, קשה מאוד לקרוא שקר רק דרך הבעות הפנים, אך ניתן להבחין בהיסוסים.

אז איך בכל זאת הצלחתי להבחין בשקרן שעמד מולי? אז ככה. האדם שמשקר עושה תמיד את אחד (או יותר) מחמשת הדברים הבאים:


1) נגיעה בצוואר

אדם שמשקר מנסה להגן על החלקים הפגיעים ביותר בגופו, וזהו אינסטיקנט פרימיטיבי אשר טבוע בנו עוד מימי האדם הקדמון, ולכן הוא אוטומטי וקשה מאוד לשלוט עליו.


2) מבט ישיר מדי ללא מצמוץ או מבט מלמטה כלפי מעלה

שימו לב, את זה יעשה שקרן מאוד לא מנוסה!


gif

3) מיקרו הבעות

כאשר אדם אומר משהו ובו זמנית מזיז את הראש מצד לצד, מעין "לא" קטן.


4) חיוך מאולץ או חצי חיוך

הבעות פנים סימטריות בדרך כלל מעידות על כנות, זאת לעומת "חצי חיוך", חיוך מאולץ או שפתיים קפוצות אשר עלולים להסגיר דבר שקר.


5) אינטונציה של הדיבור

המרכיב המהותי ביותר מבין החמישה. הכוונה היא לקצב הדיבור, עוצמת הדיבור, מהירות הדיבור והמקומות במשפט שבהם הדובר בוחר לנשום בין המילים - כל אלה יכולים להסגיר דבר שקר. שקרן ינסה לדבר בטון יותר נמוך, מטון הדיבור ה"רגיל" שלו.


אם השקרן שבכם או זה שמולכם הוא שקרן ממולח, מיד פרצוף "הפוקר" שלו יופיע, אך אין לי ספק שתצליחו לזהותו אם תשתמשו בכלים שהענקתי לכם ותפעילו את החיישנים שלכם כמו שלמדנו הרגע.

אגב, את ה-200 פאונד שבהם זכיתי מחמשת השקרנים שלי אני עדיין שומר, ואם אי פעם מישהו יצליח לעבוד עליי, הוא יזכה בהם. אך עד אז, הם אצלי במגירה.


רון לופטין, הוא אמן חושים מהמובילים בישראל, מופיע בכל העולם, ומשמש כמרצה אורח במסלול האקדמי המכללה למינהל בראשון לציון בתחום הדיגיטל.


מאת טור אישי במעריב- "אמנות חושים, אמנות או שרלטנות", מאת רון לופטין 08.09.2019

152 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page